K-25:purjeveneen ruffikatos uusiksi.

Päiväys

Tässä saamme seurata miten n. 70 vuotta vanha Orust:illa, Ruotsin länsirannikolla veistetty K-25-vene sai viime telakointi aikana uuden perinteisen kangaskatoksen.

Tämä upea purjevene oli muuten hyvässä kunnossa, mutta omistajan kanssa todettiin että kangaskatos oli vaihdon tarpeessa. Alkuvaiheessa mietittiin vielä että tuleeko veneeseen uusi puuvillakatos, vaiko tehdäänkö se lasikuidusta tai epoksista…mutta ensin piti vanha purea pois.

Todettiin että alla oleva oregon pine-katos oli vielä terve ja päädyimme siihen että uusi katos tehdään puuvillakankaasta kuin kerran entinen oli tehnyt tehtävänsä hyvin n.70 vuoden ajan.

Vanhat oregon-puulistat sivuissa olivat kiinni messinkiruuveilla ja niiden purkaminen vaati hieman kärsivällisyyttä koska ruuvit hajosivat helposti. Listat jouduttiin uusia. Vanha kangas oli kiinni   rautanauloilla. Vaikka rautanaulat oli ruosteessa, niitä sai vielä varovaisesti poistettu hohtimilla. Korkealaatuinen Oregon pine oli kestänyt hyvin  raudan korroosiota. Tapitin vanhat reijät , ja tein mahonkilistoissa muutama epoksiliimakorjaus ruffiluukun ympäriltä. Lopuksi ennen talvea maalasin puukatoksen huolella sinkki-valkoisella.

Aiheen asiantuntija Pierre, Råseglarhuset:ista (raseglarhuset.se) Tukholmassa toimitti hyvien neuvojen lisäksi uuden kankaan, kuparinauloja, keitettyä vernissaa, sekä valkoista BRAVA- öljymaalia. Olin itse tutkiskellut aihetta talvella ja onneksi tajusin että uuden kankaan asentamiseen tarvitaan kaksi tyyppiä. Yhdessä ystäväni ja kollegani Jonatan Reuterin (finsnickerier.fi) kanssa saatiin paksua puuvillakangasta kiristettyä paikalle, ja kiinnitetty tilapäisesti RST-niiteillä. Tämän jälkeen kangas kyllästettiin runsaasti vernissalla jolloin siitä tuli elastinen ja saatiin sitä kiristettyä hieman lisää ja lyötyä kiinni niiteillä ja kuparinauloilla. Kuin vernissa sitten kuivuu, kangas kutistuu hieman ja istuu sitten kuin sukka!

Viimeistelytöihin kuului reunojen tiivistäminen saumamassalla, sekä uusien puulistojen muotoilu ja kiinnitys ruuveilla. Listat öljyttiin ja lakattiin. Katos maalattiin lopuksi kuusi kertaa öljymaalilla. Lopputulos oli uskottava ja voisi mielestäni hyvin kestää toiset 70 vuotta:)

Lisää
artikkeleita