23 ` perinnevene. Laudoituksen alku ja pohjatukit.

Päiväys

Uusi vene syntyy nyt hyvää vauhtia verstaalla. Tämä on antoisa vaihe, Veistosmaista työtä, silmäillään, taivutetaan höyryllä puuta. Puu rajoittaa muotoilun, ja tiiviiksi täytyy tulla.

Neljä lautakertaa on nyt paikalla, yhteensä lautoja tulee yhdeksän paria. Ensimmäinen (alimmainen) lauta oli sen verran muita lyhyempi että veistin sen yhdestä aihiosta. Kaikki muut laudat liitän pituussuunnassa yhteen kahdesta tai kolmesta aihiosta. Käytän liitoksissa epoksiliimattuja vinoliitoksia, ja varmistan niitä vielä kupariniiteillä. Vanha sitkeä mänty taipuu ”pasuutessa” (höyryttämisessä) hyvin, mutta 16mm paksuiset laudat vaatii välillä hieman lempeää väkivaltaa.

Nyt kuin veneen pohja on laudoitettu, on hyvä aika veistää myös veneeseen pohjatukit. Niitä tulee yhteensä kahdeksan kappaletta. Pohjatukit vahvistavat pohjan poikittaissuunnassa, pitää kölin kiinni rungossa kölipulttien avulla ja toimivat turkkien (lattian) ja telkeen alustana. Pohjatukkeihin kiinnitetään myös moottorin ”peti” (alusta), sekä maston jalka. Näitä kaikkia on mukavampi sovittaa veneeseen nyt, kuin tilaa on vielä työskennellä veneen vierestä.

Laminoin pohjatukit järeistä mäntyaihiosta epoksilla ja tapeilla. Näin sain niihin korkeuutta ja puun syynsuunta-vahvuutta.

Moottori saapui sopivasti verstaalle, niin että saatiin mitat moottoripetiä varten. Kuin peti oli veistetty, sovittiin moottori tilapäisesti paikalle akseliston ja potkurin kanssa, ja päästin suunittelemaan vielä moottoriinstallaation eri vaiheita. Samalla haponkestävän teräksen hitsarimestari tuli ottamaan mittoja polttoainetankkia varten. Se sijoitetaan keulimmaisien pohjatukkien väliin.

Seuraavaksi laudoitus jatkuu. Kuin runko on laudoitettu tuntuu kuin olisi jopa veneen veistänyt, mutta tämä ei aivan pidä paikkaansa, sillä kuin vene on laudoitettu, on jäljellä vielä helposti 2/3 osa työstä. Iso määrä puupaloja täytyy vielä veistää ja sovittaa…ja sitten vielä kaikki muu… Lisää siitä myöhemmin!

Lisää
artikkeleita